PIETILÄISTEN SUKUSEURA

Pietiläisten sukuseuran tutkija Paavo Pietiläinen innostui suvustaan n. 1991. Hän alkoi tutkia kaikkia Sumiaisten Pietiläisiä ja siitä siirtyi tutkimaan kaikkia Pietiläisiä.

Tammikuussa 1993 Paavo Pietiläinen kutsui asiasta kiinnostuneita valmistelemaan Pietiläisten sukuseuran perustamista. Huhtikuussa pidettiin laajempi kokous, jossa valittiin virallisempi työryhmä valmistelemaan sukuseuran perustamista.

Ajatus sukuseuran perustamisesta sai innostuneen vastaanoton. Kun kutsut perustavaan kokoukseen ja sukujuhlaan lähetettiin kesäkuussa 1993, alkoi ilmoittautumisia ja kutsun yhteydessä lähetettyjä sukutietolomakkeita palautua runsaasti.

Sukuseuran perustamiskokous ja sukujuhla pidettiin Laukaassa kuntoutuskeskus Peurungassa 21.8.1993. Osallistujia oli 296 kaikkiaan 64 eri paikkakunnalta.

Miksi Pietiläisten sukuseuraa tarvitaan? Innostus, jolla sukuseuran perustamiseen osallistuttiin, osoitti, että ajatus seuran perustamisesta oli ajankohtainen ja tärkeä.

Pietiläiset eri puolilla Suomea ovat vanhoja talonpoikaissukuja.

Noin sata vuotta sitten alkoi Pietiläisten siirtyminen asuinpaikoiltaan kaupunkeihin, Etelä-Suomeen ja ulkomaille. Nyt on ihmisille syntynyt tarve päästä selville juuristaan ja siitä miten esi-isämme ovat eläneet. Tämä tarve synnytti Pietiläisten sukuseuran. Sukuseura on myös väline, jonka avulla voimme entistä paremmin jatkaa sukumme tutkimista.

Sääntöjemme toisessa pykälässä sanotaan "Seuran tarkoituksena on selvittää suvun vaiheita ja historiaa, vaalia suvun perinteitä ja edistää yhteenkuuluvaisuuden tunnetta jäsentensä keskuudessa".

Pietiläisten sukuseuraan Laukaassa 21.8.1993 valittu ensimmäinen sukuvaltuuskunta.
Veikko Pietiläinen Ostoasiamies Hankasalmi Valtuuskunnan puheenjohtaja

Anita Pietiläinen KM Vaajakoski Varsinainen jäsen
Tuulikki Pietiläinen Diplomi-insinööri Jyväskylä Varajäsen
Jorma Pietiläinen Eläkeläinen Jyväskylä Varajäsen
Tiedot kerätty Pietiläisten sukuviestistä 1/1994.